BAHASA INDONESIA SEBAGAI CERMIN IDENTITAS NASIONAL DI ERA MEDIA SOSIAL

Main Article Content

Nadila Nadila
Eka Dian Safitri
Nonny Rulisty Putri Sutikno

Abstract

This paper discusses the role of the Indonesian language as a symbol of national identity in the rapidly evolving era of social media. The discussion focuses on the shift in language patterns among society, particularly the younger generation, influenced by digital culture. This article is developed through a conceptual approach based on literature review and observations of linguistic phenomena on social media. The study concludes that although there are challenges in preserving the purity of the language, social media can also serve as a positive space to foster appreciation and love for the Indonesian language.

Article Details

How to Cite
Nadila, N., Eka Dian Safitri, & Nonny Rulisty Putri Sutikno. (2025). BAHASA INDONESIA SEBAGAI CERMIN IDENTITAS NASIONAL DI ERA MEDIA SOSIAL. Jurnal Lentera Edukasi, 3(3), 107–112. https://doi.org/10.70305/jle.v3i3.127
Section
Articles

References

Anjani, A. D., Aulia, D. L. N., Tabriz, N., Putri, D. T., & Susanti, A. (2025). Pengaruh penggunaan media digital terhadap pembelajaran Bahasa Indonesia di era digital. Syntax Idea, 6(2), 261–268.

Antari, L. P. S. (2019). Bahasa Indonesia sebagai identitas nasional Indonesia. Stilistika: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Seni, 8(1), 92–108. https://doi.org/10.5281/zenodo.3903959

Arsanti, M., & Setiana, L. N. (2021). Pudarnya pesona bahasa Indonesia di media sosial: Sebuah kajian sosiolinguistik penggunaan bahasa Indonesia. Universitas Islam Sultan Agung.

Ayu, D. P., & Amelia, R. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia berbasis e-learning di era digital. Prosiding SAMASTA, 56–59.

Berger, P. L., & Luckmann, T. (1966). The social construction of reality: A treatise in the sociology of knowledge. Anchor Books.

Budiman. (2022). Pemanfaatan media sosial sebagai media pembelajaran bahasa Indonesia. EUNOIA (Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia), 2(2), 149–156.

Castells, M. (2010). The rise of the network society (2nd ed.). Wiley-Blackwell.

Chaer, A. (2012). Linguistik umum. Jakarta: Rineka Cipta.

Hakim, A. R. N., Yani, N. A. A., Nurlatifah, Y. H., & Kembara, M. D. (2023). Pentingnya penggunaan Bahasa Indonesia di lingkungan kampus sebagai identitas nasional terhadap persatuan. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan dan Bahasa, 2(2), 232–242.

Herniti, E. (2010). Bahasa dan kelahirannya. Adabiyyāt: Jurnal Bahasa dan Sastra, 9(1), 107–119.

Hidayat, A., & Pratama, R. (2023). Bahasa dan identitas di media sosial: Studi pada kalangan milenial Indonesia. Jurnal Komunikasi Digital, 5(2), 110–122.

Keraf, G. (1991). Komposisi: Sebuah pengantar keterampilan berbahasa. Nusa Indah.

Kramsch, C. (1998). Language and culture. Oxford University Press.

Lestari, D., & Wibowo, A. (2023). Visualisasi simbolik dalam komunikasi digital generasi muda. Jurnal Linguistik Sosial, 4(1), 33–45.

Maulida, N., & Hapsari, R. (2022). Tantangan pelestarian bahasa Indonesia di era digital. Jurnal Bahasa dan Kebudayaan, 9(3), 58–69.

Nugroho, B., & Dewi, M. (2025). Perubahan pola komunikasi remaja di era media sosial. Jurnal Sosiolinguistik Digital, 3(1), 20–30.

Nur Hakim, A. R., Yani, N. A. A., Nurlatifah, Y. H., & Kembara, M. D. (2023). Bahasa Indonesia dalam perspektif identitas bangsa dan media sosial. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan dan Bahasa, 2(2), 232–242.

Putri, A. Y., & Santoso, F. (2023). Singkatan dan akronim dalam bahasa media sosial: Studi linguistik pada TikTok. Jurnal Bahasa dan Media, 6(1), 77–89.

Rizky, A., & Indrawan, R. (2022). Pergeseran nilai bahasa di kalangan remaja digital. Jurnal Linguistik dan Media, 7(2), 88–97.

Most read articles by the same author(s)